Vezetői készségek - Érzelmi intelligencia

 Vezetés és EQ

Érzelmi intelligencia: A sikeres vezetés kulcsa

A vezetői siker egyik legfontosabb tényezője az érzelmi intelligencia (EQ), amely meghatározza, hogyan értjük és kezeljük saját érzelmeinket, valamint hogyan hatunk másokra. Az érzelmi intelligencia fogalmát először John Mayer és Peter Salovey kutatók vezették be 1990-ben, majd Daniel Goleman népszerűsítette, aki négy fő kompetenciára bontotta: önismeret, önszabályozás, társas tudatosság és kapcsolatkezelés.

A kutatások szerint a legjobban teljesítő vezetők 90%-a magas érzelmi intelligenciával rendelkezik. Az alábbiakban bemutatjuk az EQ öt fő összetevőjét és fejlesztési lehetőségeiket.

1. Önismeret

Az önismeret azt jelenti, hogy tisztában vagyunk erősségeinkkel, korlátainkkal, érzelmeinkkel és motivációinkkal. Egy Korn Ferry tanulmány szerint a vezetők 79%-ának van legalább egy olyan vakfoltja, amelyet mások gyengeségként észlelnek, miközben ők erősségüknek gondolják.

Fejlesztési tippek:

  • Naplóvezetés: Írjuk le napi szinten érzelmeinket, reakcióinkat és azok kiváltó okait.
  • 360 fokos visszajelzés: Kérjünk visszajelzést munkatársainktól és vezetőinktől.

 

 

 

2. Önkontroll

Az önszabályozás az érzelmek, viselkedések és impulzusok kezelése. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező vezetők tudatosan irányítják reakcióikat és képesek higgadtan kezelni a stresszes helyzeteket.

Fejlesztési tippek:

  • Szünetet tartani: Mielőtt reagálunk egy helyzetre, vegyünk egy mély levegőt és számoljunk el 20-ig.
  •  Távolságtartás: Ha egy helyzet túl érzelmessé válik, lépjünk ki belőle egy rövid időre, hogy tisztán gondolkodhassunk.

3. Empátia

Az empátia a mások érzelmeinek megértése és figyelembe vétele. Egy DDI kutatás szerint az empatikus vezetők 40%-kal jobb teljesítményt nyújtanak a csapatvezetés, döntéshozatal és tervezés területén.

Fejlesztési tippek:

  • Aktív hallgatás: Figyeljünk másokra anélkül, hogy közbevágunk vagy ítélkeznénk.

  • Tegyük fel magunknak a kérdést: Hogyan érzi magát a másik fél ebben a helyzetben?

4. Motiváció

A motiváció az a belső hajtóerő, amely önmagunk és mások ösztönzésére késztet. A sikeres vezetők nemcsak saját magukat motiválják, hanem képesek inspirálni csapatukat is.

Fejlesztési tippek:

  • Célkitűzés: Határozzunk meg konkrét, elérhető célokat.

  • Pozitív szemlélet: Kihívások esetén koncentráljunk a megoldásokra, ne a problémákra.

5. Szociális készségek

A szociális készségek segítenek az érzelmek felismerésében, az együttműködésben és a hatékony kommunikációban. Egy magas EQ-val rendelkező vezető képes felismerni a csapat dinamikáját és kezelni a konfliktusokat.

Fejlesztési tippek:

  • Konfliktuskezelés:

    Keressünk olyan megoldásokat, amelyek minden fél számára előnyösek.

  • Kapcsolatépítés:

    Tudatosan dolgozzunk a munkatársainkkal való kapcsolatok erősítésén.

 

 Hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia?

  1. Naplóírás: Napi szinten reflektáljunk érzéseinkre és viselkedésünkre.

  2. 360 fokos értékelés: Kérjünk visszajelzést kollégáinktól.

  3. Képzés: Coaching keretében személyes kísérést kapsz tőlünk a fejlődéshez.

Az érzelmi intelligencia kulcsfontosságú a vezetői hatékonyság növelésében. Ha tudatosan fejlesztjük magunkban ezeket a készségeket, nemcsak saját teljesítményünk javul, hanem csapatunk is jobban fog működni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Céltervezés - letölthető tervezőkkel

Vezető legyél, ne főnök!

Coaching vagy tréning?