Delegálás

Ha vezető vagy, a feladatod a munkatársaid motiválása a közös célotok felé, és bár természetesen neked is ki kell venned a részed a munkából, nem csinálhatsz mindent egyedül. Egy új vezetőnek természetesen nehéz átállnia a “csinálásról” a “vezetésre”, különösen, ha pont kiemelkedő teherbíró képességével tűnt ki és került vezetői pozícióba. A vezetés azonban egy teljesen más típusú gondolkodásmódot igényel (a stratégiai gondolkodásról bővebben itt), ha pedig a korábban végzett feladatainkat megtartva akarjuk az újakat is elvégezni, az hamarosan kiégéshez vezethet. Bár fontosnak tűnhet az ilyen mértékű bevonódás, de vajon valóban ugyanolyan értékes, mintha a vezetői feladataiddal tudnál foglalkozni, mert képes vagy delegálni? Ahogy az elfoglalt ember nem feltétlenül hatékony, úgy az ilyen munkavégzés sem feltétlenül éri el azt a célt, amiért vezető lettél.

Van-e problémád a delegálással? Ehhez először válaszolj egy egyszerű kérdésre: ha hirtelen okból kifolyólag egy hétig nem tudnál dolgozni, mi történne a munkahelyeden? Leállnának a folyamatok, vagy mindenki tudná, mi a feladata, és haladna a tervek megvalósítása felé? Ha nem vagy biztos benne, hogy nem lenne gond a hirtelen hiányodból, akkor persze megnyugtathatod magad, hogy lám, milyen fontos munkát végzel, de azon is érdemes elgondolkodni, hogy valóban vezetői munkát látsz-e el, vagy egy vezetői tisztséggel is rendelkező sztahanovista vagy? Az alábbiakban röviden áttekintjük, mi akadályozhat és mi segíthet a delegálásban, illetve milyen előnyök kapcsolódhatnak ahhoz, ha fejleszted a delegálási képességedet:

Akadályok:

 

1. Nem bízol a beosztottaidban: különösen ha közülük emelkedtél ki vezetővé, érthető, hogy bizonytalan vagy, de az is lehet, hogy nem ismered őket eléggé ahhoz, hogy tudd, milyen feladatot bízhatsz rájuk. Ha úgy érzed, nem lehet rájuk bízni semmit, érdemes megvizsgálni, hogy valóban képtelenek a feladat ellátására, vagy a megfelelő motiválás, irányítás hiányzik, hogy megtalálják a helyüket. Ismerd meg őket! Vezetőként elsősorban emberekkel és nem feladatokkal foglalkozol.

2. Lépj hátra, hogy lásd a teljes képet!
Ha nem látod át a feladatokat, nem tudod kiosztani őket. A munkafolyamatok elemzése és optimalizálása vezetői feladat, hiszen a vezető látja, mely kirakós részecskék illenek egymás mellé, milyen erőforrás-kihasználás a legelőnyösebb, mely feladatok mennyire sürgősek és fontosak. Ahhoz hogy képet kapj a rádbízottak feladatairól, meg kell hallgatnod őket.

3. Vond be munkatársaidat!
Ha azt tapasztalod, hogy nehézséget okoz a feladatok átadása, mert a kollégáid nem érzik igazán magukénak a rájuk bízott munkát, és nem törődnek vele felelős gazdaként, akkor érdemes azon dolgozni, hogy erősebb elköteleződést alakíts ki bennük. Ezt nem éri meg nyomásgyakorlással elérni – sokkal hatékonyabb, ha a feladat mellé a megfelelő mértékű felelősséget is átadod. Így érezhetik, hogy amit csinálnak, az számít, megvalósítható, és hogy az ő hozzáállásukon, döntéseiken is múlik a siker.

4. Legyenek egyértelműek az elvárások!
Fontos, hogy világos legyen, mit vársz el, meddig terjed a kompetenciájuk, milyen döntéseket hozhatnak önállóan, és milyen felelősséget viselnek. Tisztázzátok azt is, milyen gyakran és milyen formában egyeztettek.

5. Legyél elérhető, de ne mikromenedzselj!
Ne vonulj ki a munkából, megfelelő mértékben legyél benne a megbeszélt keretekben. Azt is érdemes egyértelműsíteni, hogy milyen pontokon nyúlhatsz majd bele a munkájukba, és ha ilyen történik, annak mi az oka – ez azért fontos, hogy lássák, a finomhangolás nem feltétlenül a munkájuk elégtelenségéből következik. (Természetesen azt is nagyon egyértelműen meg kell beszélni, ha valaki valamit nem megfelelően csinált, mulasztott vagy szembement egy utasítással.) Ahhoz, hogy rá tudd bízni a feladatokat munkatársaidra, megfelelő mértékű autonómiát kell biztosítanod nekik.

Például az egyik munkatársam feladata, hogy a céges közösségi média oldalakat kezelje. Kezdetben sokszor konzultáltunk erről, kértem, hogy vizsgálja meg a versenytársak oldalait, készítsen összefoglalót, aztán kialakítottuk a közösségi médiára vonatkozó marketing-stratégiánkat, hogy milyen témákban, milyen gyakorisággal, a nap milyen időszakában, milyen képekkel jelenjenek meg posztok, milyen posztokat szponzoráljunk stb. Időről időre felülvizsgáljuk az eredményeket (hányan látták, hányan osztották meg, mely cikkek voltak népszerűek stb.) és ehhez igazítjuk a kialakított stratégiát. Alapvetően ő készíti a posztokat, legtöbbször önállóan, néha én kérem, hogy egy-egy témáról írjon, tegyen közzé valamit és ritkán magam is posztolok. Így érzi, hogy ez az ő feladata, de valamiképpen nem magányos harcos benne, hanem közös ügyünk.

6. Mondj igent, nemet és "igen, ha"-t!
Nem kell minden felmerülő feladatra lecsapni. A teljesítmény igen fontos mutatója a munkánknak, de nem minden teljesítmény mérhető számokban, és vezetőként a te teljesítményed az eredményesen szervezett munkával beérett gyümölcs is. Így nyugodtan mondhatsz nemet, ha a prioritási listádon más feladat előrébb szerepel, vagy ha tele van a feladatlistád; illetve akkor is, ha véleményed szerint az adott feladat nem rád tartozik, vagy más jobban el tudná végezni. Természetesen sok helyen nagy bátorság kell a nemet mondáshoz, ha azonban meg tudod indokolni, hogy a cég szempontjából miért fontos, hogy másra koncentráld az energiáidat, azt bizonyára értékelni fogják. Egy olyan vezetőt, aki megbízhatóan jó minőségben szervezi a rábízott feladatokat, valószínűleg jobban fognak értékelni, mint egy olyat, aki mindent elvállal, de nem tartja a határidőket, és összecsapott munkát ad ki a kezéből. Mondj igent, ha tényleg hozzád tartozik a feladat, ha tényleg jól meg tudod csinálni és nem megy más feladataid kárára. És merj igen, ha-t mondani, azaz mondd azt, hogy elvállaljuk, ha... – és mondd meg, milyen feltételek esetén, kiket bevonva, hogyan tudod vállalni a feladatot (ez sok esetben azt jelenti, hogy koordinátorként lesz tiéd a feladat, és a megfelelő embereid között osztod szét a munkát).


(forrás: ITT)

 

Merza Péter 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Céltervezés - letölthető tervezőkkel

Vezető legyél, ne főnök!

Coaching vagy tréning?