Vezetői készségek - Az elkötelezettség növelése

Az elkötelezett munkavállalók nemcsak hatékonyabban dolgoznak, hanem hosszú távon is hozzájárulnak a szervezet sikeréhez. A vezető szerepe kulcsfontosságú abban, hogy a csapat tagjai motiváltak, megbecsültek és fejlődésre készek legyenek. Az alábbiakban bemutatok néhány olyan vezetői viselkedést, amelyek elősegítik a munkavállalói elköteleződést.


 1. Adj visszajelzést és alapozd megfigyelésekre

A hiteles visszajelzés mindig konkrét megfigyeléseken alapul. Ne általánosságban mondj valamit a munkájáról, hanem konkrét eseményhez, feladat elvégzéséhez kötötten. Ha egy vezető rendszeresen figyeli a csapat munkáját, észreveszi az apró sikereket, fejlődést vagy éppen a kihívásokat. Az ilyen visszajelzés nemcsak releváns, hanem segít a munkatársaknak abban, hogy tudják, miben jók és miben fejlődhetnek.

„Láttam, hogy a tegnapi prezentációban különösen ügyesen kezelted a kérdéseket – ez nagyban hozzájárul a projekt sikeréhez.”

A visszajelzést érdemes időben a megfigyeléshez minél közelebb megtenni, így jobban megmarad és jobban erősíti a kívánt viselkedést.

2. Mutass elismerést

Az elismerés nem luxus, hanem alapvető vezetői eszköz. Egy egyszerű „köszönöm” vagy „nagyszerű munkát végeztél” sokat jelenthet. Az elismerés növeli az önbizalmat, erősíti a csapatszellemet, és motiválja a munkatársakat a további teljesítményre. Ne csak az eredményeket, hanem az erőfeszítést is ismerd el! Az apró elismerések nagyon sokat számítanak, sok vezető esik abba a hibába, hogy csak a nagy eredményeket emeli ki, pedig az egyszerű köszi-üzenet is sokat ad a dolgos mindennapokban.

Természetesen a nagy eredményeket jó kiemelni, ezzel nincs is gond, de ez nem jelenti, hogy a valódi kis hozzájárulásokat is értékelni kell.

3. Támogasd az átlátható kommunikációt

Az elköteleződés alapja a bizalom, a bizalom pedig az átlátható kommunikációból fakad. A vezetőnek fontos, hogy nyíltan ossza meg az információkat, legyen elérhető, és ösztönözze a csapatot arra, hogy kérdezzenek, visszajelezzenek.

„Ha bármi kérdésetek van a projekt irányával kapcsolatban, nyugodtan jelezzétek – fontos, hogy mindenki tisztán lássa a célokat.”

4. Delegáld a munkát

A delegálásról már írtunk részletesen ITT, fontos vezetői készség. De a delegálás nemcsak tehermentesít, hanem bizalmat is épít. Ha egy vezető feladatokat ad át, azzal azt üzeni: „Bízom benned, képes vagy rá.” Ez növeli a munkavállalók önállóságát, felelősségérzetét és elkötelezettségét. Fontos, hogy a delegálás során mindig világosan határozd meg az elvárásokat és a támogatás lehetőségét. Érdemes útközben egy-két nyomonkövető megbeszélést tartani, ami arra is jó, hogy a bizalom épüljön, az új munkatárs megtapasztalja a figyelmet és az érdeklődést a folyamat iránt; ugyanakkor kockázatcsökkentő szerepe is van, hiszen ha valami rossz irányba halad, azt még időben az optimális út felé lehet orientálni. Fontos a tanulságokat is átbeszélni a munka végeztével.

Egy korábbi munkahelyemen a vezető azért nem delegált, mert túl egyszerűnek, könnyűnek tartotta az átadható munkát, azt ő is gyorsan meg tudja csinálni - mondta mindig. Egyrészt így sose jutott el addig, hogy az igazán stratégiai vagy nagyon összetett, megoldásra váró ügyekkel foglalkozzon. Másrészt elszigetelődött és magányos harcosként oldott meg feladatokat. Úgy vélte, hogy ha átadja akkor ugyanannyi ideje megy el az ellenőrzéssel, javítással. Elismerem, hogy bizonyos feladatokat hatékonyabban tudott ő megcsinálni, így viszont nem tudott fejlődni az akinek át lehetett volna adni a feladatot. Még az is lehet, hogy elsőre több munkája van a vezetőnek így a feladattal, de hosszú távon képessé tenni a munkatársainkat valamire valódi vezetői eredmény.

5. Légy tisztelettudó

A tisztelet nemcsak a jó modor része, hanem a hatékony vezetés alapja. A munkatársak akkor érzik magukat megbecsülve, ha a vezető figyel rájuk, meghallgatja őket, és emberként bánik velük – nem csak „erőforrásként”.

„Értékelem a véleményed, és fontos számomra, hogy hogyan látod ezt a helyzetet.”


Előfordulhatnak olyan élethelyzetek is, ami miatt az adott munkatársunk nem tud úgy teljesíteni (betegség a családban, gyász stb.), ilyenkor nagyon tudja erősíteni az elköteleződést, ha tudunk figyelmesek, tisztelettudóak lenni. Akár rövidtávon tehermentesíteni a közösséggel egyeztetve. Nyilván nem parttalanul, de az apró figyelmesség is erősíti az összetartozást és arra, akit egy ilyen helyzetben megtartott a kollektíva, még jobban tudunk majd számítani egy későbbi nehéz helyzetben.

 6. Támogasd a tanulást és a fejlődést

Az elkötelezett munkavállalók fejlődni akarnak. A vezető feladata, hogy lehetőséget biztosítson számukra a tanulásra – legyen szó tréningekről, mentorálásról vagy új kihívások vállalásáról. A fejlődési lehetőségek növelik a motivációt és a hosszú távú elköteleződést.

„Ha érdekel, szívesen bevonnálak a következő stratégiai megbeszélésbe – jó lehetőség lenne a fejlődésre.”

Érdemes lehet betekintést adni - nem túlterhelve - a magasabb döntési szintekbe, és bevonni a közös értékek rendszerébe. A több energiabefektetés nyomán több szálon és mélyebben kapcsolódhat a cég küldetéséhez is, ami erősíti a kollektívát.

Összegzés

Az munkatársak elköteleződése nem egy egyszeri akció, hanem folyamatos vezetői odafigyelés eredménye. A megfigyelés, elismerés, átláthatóság, delegálás, tisztelet és fejlődés támogatása mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a munkatársak ne csak dolgozzanak, hanem valóban elkötelezettek legyenek a közös célok iránt.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Céltervezés - letölthető tervezőkkel

Vezetői készségek - Érzelmi intelligencia